ayatul kursi

ayatul kursi

Sunday, December 18, 2011

Panduan Solat Istikharah

Di dalam ajaran agama Islam, umat Islam digalakkan untuk melakukan solat-solat sunat bagi mendapat pahala di dunia mahupun di akhirat, solat sunat kebiasaanya dilakukan dengan tujuan-tujuan tertentu yang diniatkan dan agar dimakburkan permintaan hatinya oleh yang maha pencipta alam iaitu Allah s.w.t. Diantara solat-solat sunat dalam ajaran agama islam ialah solat sunat istikharah, solat sunat ini dilakukan pada malam hari iaitu pada 2/3 malam terakhir. Solat sunat istikharah ialah solat sunat yang meminta petunjuk untuk membuat pilihan sekiranya mempunyai peluang untuk memilih dan merasa sukar dan ragu-ragu untuk memilih antara salah satunya daripada daripada pilihan itu. Oleh yang sedemikian, perlulah meminta petunjuk agar digerakkan hati untuk memilih yang terbaik daripada kalangan yanag terbaik contohnya sukar memilih pasangan hidup.
PANDUAN SOLAT ISTIKHARAH
Lafaz niat:


"Usholli sunnatal istikhaarati rok'ataini lil laahi ta'aalaa"
Ertinya:
" Sahaja aku solat istikharah dua rakaat kerana Allah Taala"
Dibuat sebanyak 2 rakaat, rakaat pertama selepas baca surah Al-Fatihah, baca surah Al-Kafirun sekali. Rakaat kedua selepas baca surah Al-Fatihah, baca surah Al-Ikhlas sekali.

Selepas salam baca doa berikut:






" Bismil laahir rohmaanir rohim.
Allaahumma innii astakhiruka bi'ilmik, wa astaqdiruka biqudratik, wa as aluka min fad likal 'azhiim, fa innaka taqdiru wa laa aqdir, wa ta'lamu wa laa a'lamu, wa anta ' allaa mul ghuyuub, Allaahumma in kunta ta'lamu anna haadzal amraa khairun lii fii diinii wa dunyaaya wa 'aaqibati, amri wa 'aajilih wa ajillih, faqdurhu lii, wa baarik lii fiih, tsuma yassirhu lii wa in kunta ta'lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diini wa dunyaaya wa 'aaqibati amril, wa 'aajillih wa aajillih, fashrifnil anhu washrifhu 'annii waqdur liil khaira, ainamaa kaana innaka 'alaa kulli syai-in qodir, Washol lallaahu 'alaa sayyidinaa Muhammadin wa aalihi wa shohbihi wa sallam, walhamdu lil laahi robbil 'aalamiin."

Ertinya:



"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan....) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Nabi SAW bersabda:

Ertinya:
"Tidak rugi orang yang beristikharoh dan tidak menyesal orang yang bermusyawarah." (H.R. Jabir bin Abdullah)
Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan penciptanya dan berbincang dengan orang-orang mukmin kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.


Allah SWT telah berfirman:




"Dan berbincanglah dengan mereka (para sahabat) dalam urusan itu (peperangan, ekonomi, politik dll). Apabila kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah".

No comments:

Post a Comment