ayatul kursi

ayatul kursi

Monday, April 30, 2012

RUPA BARAH TULANG - AMBIL IKTIBAR

Inilah pandangan dekat tengkorak yang telah dijangkiti sarkoma. Dan sebab itulahbarah tulang merupakan barah yang paling menyakitkan antara barah-barah yang lain. Kalau ikutkan kesan hakisan pada tengkorak ni, dapat kita rasakan pesakit ni memang sangat menderita dalam kesakitan menghidapi barah tulang. saya harap gambar ini sebagai pedoman kepada kita agar untuk menjaga kesihatan dengan lebih baik. Insya-Allah.


GC: Alhamdulillah, aku bersyukur aku sihat walafiat,betapa besar nya rezeki yang Engkau limpahkan ke atas ku ...


“Barah tulang,kanser tulang  adalah berkenaan kehadiran tumor pada tulang,tidak kira bahagian mana badan tulang berada.Ia sejenis kanser yang  sangat merbahaya kerana  terdapat elemen2 penting keperluan badan diproses didalam tulang.


   Secara umumnya terdapat  2 jenis kanser tulang yang perlu anda ketahui.   


Primary Bone Cancer – Tumor yang terjadi didalam tulang itu sendiri  


 Secondary Bone Cancer – Tumor yang terjadi akibat penghijrahan sel kanser dari bahagian badan yang lain terutamanya kanser payudara,paru-paru dan sebagainya. 


  Terdapat 2 jenis tumor yang dikenali sebagai “benign” tumor dan “malignant tumor”.


Benign tumor tidak merbahaya dan ia tidak menyerang tisu2 berhampiran.Ia terkadang akan terhapus dengan sendiri dari dalam tulang dalam tempoh masa tertentu.Diantara jenis tumor beningn ialah  osteoma, osteoid osteoma, osteoblastoma, osteochondroma,  hemangioma, dan  chondromyxoid fibroma.   


Malignan Kanser adalah jenis yang bolih menyerang kebahagian tisu bersebelahan bahkan ia mampu berhijrah dan menyerang kebahagian2 lain organ dan badan. Jenis jenis kanser tulang. 


1.Ewing’s sarcoma Kanser tulang jenis ini kebiasaannya dihidapi oleh lelaki yang berusia  5 ke 20 tahun dan ia jenis yang agak agresif dan biasanya kerap bermestasis ke bahagian  paru paru atau bahagian organ yang lain.Tulang yang kerap terlibat untuk kanser jenis ini ialah tulang pelvis,tulang paha,tulang rusuk dan selangka.   


2.Osteosarcoma Ia jenis kanser maglinan yang dihidapi olih kanak berumur 10 tahun keatas dan juga orang dewasa  dibawah umur 30 tahun.10 hingga 15 peratus dihidapi olih mereka yang berumur lebih  40 hingga 70 tahun.Kebanyakkan penghidap adalah lelaki.Seperti kanser jenis Ewing’s sarcoma kanser osteosarcoma cenderung untuk bermestasis ke paru paru.Bahagian tulang yang terlibat kebiasaanya tulang  tangan,tulang betis,tulang rahang,tengkorak  dan pada kanak2 ia biasa berlaku ditulang bahagian  buku lali dan tulang bahu.Kanser jenis ini kebiasaanya bermula pada sel2 tulang itu sendiri.  


 3.Chondrosarcoma Kanser tulang kategori ini kebiasaanya sering dihidapi olih mereka yang berumur 35 tahun keatas dan tulang yang terlibat biasanya tulang pelvis dan tulang pingul.Ia kebiasaanya bermula pada  sel2 pada tulang rawan dan merebak kebahagian tulang.Ia kerap mempunyai kecenderungan untuk merebak kebahagian paru paru dan  kelenjar2 berhampiran.Kajian lain menyatakan secara umumnya ia kerap menyerang  pada bahagian2 tulang yang dikenali sebagai “axial skeleton” yang terdiri dari  tulang tengkorak,tulang “ossicles” ( tulang bahagian tengah telinga ),tulang bahagian kerongkong ( hyoid bone),tulang rusuk dan  tulang belakang.   Kanser jenis ini terdapat dalam 2 bentuk yaitu yang  merebak secara perlahan dan yang jenis merebak dengan pantas.                                


4.Maglinant fibrous  Histiocytoma( MFH ) Kanser jenis ini kebiasaanya menyerang dibahagian otot,ligament dan tendon atau tisu2 lembut.Ia sering dihidapi olih gulongan yang berusia 50 tahun keatas dan majoritinya adalah lelaki.Walaupun ia bermula dari apa yang diistilahkan tisu2 lembut namun ia mampu merebak kebahagian tulang.Doktor yang membuat pemeriksaan  akan mengenalpasti jenis tumor ini dibawah mikroskop  untuk membezakan  samada  sel2 kanser ini berpunca dari tisu2 lembut  atau tidak.Ia  dibahagikan kepada 4 ketogari berikut   Storiform-pleomorphic Myxoid Giant cell Inflammatory Storiform pleomorphic adalah lebih kerap terjadi dan bahagian tulang paha adalah asaran utama kanser ini bermula.  


 5.      Fibrosarcoma Ia sejenis sel kanser yang bermula pada bahagian2 penyambungan tulang dan merebak kebahagian tulang.Antaranya yang paling kerap berlaku ialah pada bahagian2 tulang paha, tulang kering, dan rahang bawah.Secara umumnya  bahagian2 penyambungan tulang mengandungi  unsur2 berikut seperti  tisu tendon, darah, tulang rawan, tulang, tisu lemak  dan “lympnode” peratusan ia menjadi lebih kronik adalah tinggi terutamanya bila ia memasuki saluran darah.   Ia kerap dihidapi olih gulongan lelaki yang berumur  30 hingga 45 tahun.Fibrosarcoma bolih sahaja bersifat primary atau secondary,namun yang lebih fatal ialah yang bersifat secondary yang kebiasaanya diakibatkan olih  kaedah rawatan radioterapi pada bahagian2 tulang yang berhampiran yang terlebih dahulu terkena  kanser tulang.   


6.Chordoma Ia sejenis kanser tulang yang sering berlaku pada bahagian atas atau hujung tulang belaakang dan peringkat umur yang berisiko untuk menghidapinya adalah dari umur 30 hingga 40 tahun.Lelaki adalah lebih kerap menghidapnya berbanding wanita.Ia sering dikaitkan dengan proses  pertumbuhan sel2  baharu yang adakalanya menjadi tidak normal dan membentuk lump atau tumor.Ia bolih sahaja bersifat benign,malignan dan  pramalignan ( carcinoma in situ ). Suatu fakta yang menarik mengenai berlakunya kanser jenis ini ialah ia bermula dari dalam rahim apabila unsur yang disebut  “notochord” digantikan dengan tulang belakang semasa janin berusia  6 bulan.Atas sesuatu sebab  tidak semua “notochord” ini terurai sebaliknya ia kekal bersama tulang belakang dan pada usia lewat 30 dan 40an ia akan menyebabkan  berlaku kanser jenis chordoma ini.


 Simptom Simptom atau tanda2 seseorang untuk menghidap kanser tulang bergantung secara umumnya dibahagian mana tulang kanser itu berlaku.Namun secara umumnya  symptom yang biasanya berkaitan dengan kanser tulang adalah terjadi kesakitan pada bahagian  tulang yang terlibat contohnya sakit yang berulang dibahagian tulang paha yang datang sekali sekala dalam tempoh beberapa hari dan minggu. 


Tulang mudah patah walaupun terjadi kemalangan yang kecil seperti terjatuh.Ini menandakan berlaku kereputan tulang kepada bahagian2 tertentu badan.Contohnya dalam kes2 yang saya temui  seseorang itu  disahkan menghidap kanser tulang apabila  tulangnya tiba2 patah  hanya melakukan aktiviti senaman. Terjadi kebengkakkan pada bahagian  angota badan umpamanya  pada bahu,paha atau betiss.Jika bengkak ini jelas ia menandakan tumor telah menjadi besar kerana tumor yang bersaiz kecil tidak dapat dilihat kebengkakkanya. Kesukaran untuk melakukan pelbagai aktiviti  umpamanya sakit apabila berlari atau menggerakkan sesuatu bahagian angota. 


Simptom2 lain seperti berpeluh pada sebelah malam,demam yang kerap,kehilangan berat badan secara mendadak dan kepenatan adalah symptom yang jarang berlaku pada pesakit kanser tulang kecuali pada kanser tulang jenis Ewing’s sarcoma. 


Namun jika anda mempunyai lebih dari 1 simptom2 diatas anda perlu segera berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan lanjut . Diagnosis Jika anda dirujuk kepada doktor pakar tulang  mereka biasanya akan  menemuramah anda untuk mengetahui latar belakang keseluruhan kesihatan anda untuk mencari klu yang berkaitan dengan kanser tulang.Umpamanya adakah anda pernah mendapat kemalangan yang mengakibatkan  anda terpaksa menjalani ujian x-ray yang kerap yang berkemungkinan akan menyebabkan berlakunya kanser tulang Anda mungkin disaran untuk membuat ujian darah untuk melihat unsur2 kanser kerana sesuatu yang kerap untuk kanser tulang adalah ia berpunca dari bahagian  badan yang lain yang  terlebih dahulu  mendapat kanser . Kemudian diikuti dengan ujian x-ray untuk mengenal pasti saiz dan kedudukkan tumor.Adakalanya perubahan struktor tulang boleh membantu doktor  dalam pengesahan jenis tumor yang terdapat pada bahagian tulang tertentu.


 Jika doktor telah pasti mengenai kewujudan tumor dalam bahagian tertentu tulang anda,beliau mungkin mengarahkan anda untuk melakukan scanning dibahagian2 tulang yang lain yang disyaki untuk melihat adakah tumor tersebut telah berjangkit kebahagian lain tulang khususnya yang berhampiran dengan tulang yang disahkan mempunyai tumor tadi.   


Melalui kaedah ini doktor biasanya memasukkan sejenis bahan radioaktif dengan cara disuntik kedalam saluran darah.Dengan cara ini doktor berharap akan dapat membezakan samada apa yang dilihat didalam gambar x ray sebelum ini merupakan tumor atau penyakit2 lain berkaitan tulang seperti arthiritis. 


MRI ( magnetic resonance  imaging ) akan dilakukan untuk mendapat maklumat secara keseluruhan mengenai tumor pada tulang.Adakalanya MRI dilakukan pada keseluruhan badan untuk melihat dengan lebih jelas bahagian2 lain tulang yang berkemungkinan  dijangkiti kanser yang berpunca dari tempat yang awal mempunyai tumor. 


Biopsy pula akan dilakukan dengan mengambil sample tumor pada tulang.Dengan cara ini doktor ingin mengetahui jenis tumor samada dari jenis benign atau malignan.Ia juga dapat membantu doktor untuk mengklafikasikan jenis tumor dan seterusnya membuat penggredan tumor tersebut.


Terdapat dua kaedah biopsy iaitu melalui suntikkan dan pembedahan kecil keatas bahagian tulang yang ada tumor. Penggredan  / Staging kanser. Penggredan kanser dilakukan untuk mengenalpasti jenis tumor samada yang berkembang secara perlahan atau berkembang pesat dan cepat merebak.Ini juga akan membantu doktor membuat staging dan mengenalpasti kaedah rawatan yang terbaik. 


Berikut adalah staging system secara umum untuk kanser tulang Peringkat 1 Kanser adalah jenis “low grade” dan belum merebak kebahgian lain tisu.Tumor hanya terdapat pada satu tempat. 


Peringkat 1A Kanser adalah jenis “low grade” dan ia belum merebak ketisu bersebelahan .Tumor menekan kebahagian dinding dalam tulang tetapi belum merebak keluar dari tulang.Saiz tumor adalah kurang dari 8 cm Peringkat 


1B Kanser adalah jenis low grade dan terdapat lebih dari satu tempat dalam tulang yang sama atau/dan berukuran melebihi 8 cm.. Peringkat 2 Ia adalah jenis kanser “high grade” namun ia belum merebak kebahagian  berhampiran . 


Peringkat 2A Kanser adalah jenis “high grade” dan ia belum keluar kebahagian luar tulang dan bersaiz kurang dari 8 cm Peringkat 2B Kanser adalah jenis “high grade” dan telah merebak kebahagian luar tulang dan saiznya melebihi 8cm Peringkat 3 Ia adalah jenis kanser high grade dan terdapat lebih dari satu tempat dalam tulang yang sama.Ia juga belum keluar  ke permukaan tulang. 


Peringkat 4 Ia adalah dari jenis  “low grade” atau “high grade” dan telah keluar dari tempat dimana ia bermula.Ia juga terdapat lebih dari satu  tempat didalam tulang yang sama. 


Peringkat 4A Ia adalah jenis samada “low grade” atau “high grade”  dan saiz tumor  yang tidak spesifik dan telah merebak ke paru paru. 


Peringkat 4B Ia adalah jenis “low grade” atau “high grade” dan bersaiz tidak spesifik .Telah merebak kebahagian “lymp node” berhampiran atau kebahagian lain organ yang terjauh atau ke paru par. Kaedah Rawatan ( hospital ) Seperti kanser2 lain kaedah rawatan hospital adalah meliputi Pembedahan tulang untuk mengeluarkan tumor.


Terdapat teknik2 terbaharu untuk pembedahan pengeluaran tumor untuk mengelakkan kerosakkan berganda kepada tisu2 berhampiran jika pembedahan secara agresif dilakukan.   Anda perlu bertanya kepada doktor anda jenis2 pembedahan yang akan dicadangkan dan kesan2 sampingan akibat pembedahan.


Kadangkala teknik2 terbaharu ini tidak terdapat dihospital2 tertentu dan anda perlu mendapatkan maklumat  lanjut mengenai hospital2 yang mempunyai teknologi2 terbaharu samada dildalam atau diluar negara. Adakalanya kaedah pembedahan sukar dilakukan kerana faktor saiz tumor.Dalam hal ini biasanya kaedah radioterapi digunakan untuk mengecilkan saiz tumor.Contohnya untuk jenis kanser “chondrosarcoma” kaedah kimoterapi adalah mustahil maka radioterapi akan digunakan. 


Kaedah kimoterapi biasa digunakan bersama atau selepas kaedah pembedahan untuk jenis2 kanser tulang tertentu selain kanser jenis “chondrosarcoma”.Dadah kimo untuk kanser tulang adalah  adalah bergantung kepada jenis kanser tulang.   


Ada pelbagai  jenis kombinasi dadah kimo  untuk jenis2 kanser tulang yang berlainan dan anda perlu bertanya kepada doktor anda mengenainya dan kesan 2 sampingan yang terpaksa anda lalui.


 Satu lagi kaedah yang yang terdapat dalam rawatan kanser tulang dinamakan “cryosurgery”.Kaedah ini menggunakan nitrogen  untuk membekukan tumor dan seterusnya membunuh sel2 kanser.Anda perlu mendapatkan maklumat ini dari doktor anda dan kesan2 sampingannya. 


Kaedah Rawatan Alternatif   Seperti  kaedah alternatif yang lain,kaedah alternative hanya mensasarkan sel2 kanser tanpa menggangu sel2 yang sihat.Ada terdapat pelbagai jenis kaedah yang boleh anda pilih berdasarkan kondisi semasa anda.   Ini amat penting kerana  sesetengah kaedah alternatif memasukkan suplimen2 tertentu  bergantung kepada tahap kesihatan anda secara keseluruhan.Umpamanya jika anda telah atau sedang menjalani kimoterapi atau radioterapi suplimen2 tambahan untuk membina semula antibody seperti  pancreatic enzyme dan nutrisi2 tetentu  amat vital kerana tanpa  tenaga yang cukup  adalah amat sukar untuk sesetengah terapi berfungsi dengan betul.


 Untuk  menghadapi kanser tulang biasanya supplimen2 untuk pembinaan tulang akan disertakan seperti “bone dense calcium”.Oleh itu anda perlu bertanya kepada pembekal supplimen anda mengenai  protokol2 tertentu jika anda berhasrat menggunakan sesuatu kaedah rawatan alternatif. Umpamanya jika anda ingin menggunakan  terapi B17 pastikan anda mendapatkan protocol lengkap dan kaedah penggunaan yang betul.Menyuntik diri anda dengan leaterile secara semborono  tidak akan membantu kerana pelbagai faktor yang  perlu  diambilkira umpamanya kondisi kesihatan anda secara keseluruhan. Secara umumnya  kaedah  alternative yang bolih digunakan untuk kanser tulang adalh kombinasi2  suppliment seperti berikut Vitamin B17 – protocol penuh Taheebo Life Tea Terapi vitamin C ( ascorbic ) Protocel / cantron Cesium chloride berserta DMSO Kaedah hydrazine sulphate Bones Dense Calcium Pancreatic Enzyme Supplimen  berkaitan detokfikasi”

Read more about Barah Tulang ( Bone Cancer ) | cafemlm.com on:
http://www.cafemlm.com/kesihatan-dan-anda/barah-tulang-bone-cancer.html?utm_source=INK&utm_medium=copy&utm_campaign=share&



picture source : http://edyramanov.blogspot.com/2012/04/beginilah-rupa-barah-tulang.html

No comments:

Post a Comment