ayatul kursi

ayatul kursi

Tuesday, January 10, 2012

Al- Quran adalah pembantu kita di akhirat nanti

Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.” (Riwayat Tirmizi)


Assalamualaikum sahabat2 sekalian, berapa ramai antara sahabat2 sekalian yang boleh mengaji ? berapa ramai plak yang rajin amalkannya?atau adakah Al quran hanya sekadar hiasan di kabinet rumah, ataupun hiasan dulang semasa perkahwinan sahaja? Untuk peringatan diri ini juga - sahabat2 sekalian, kenapa saya isu kan kepentingan membaca kalam Allah S.W.T ni? sekian waktu dulu, saya pernah bermimpi tentang Al-Quran , dalam mimpi tu, saya tengah pegang Al Quran , ketika membukanya , saya terkejut, Al-Quran itu kosong sahabat2 sekalian, Alangkah, pada masa tu, saya teringat tentang datang nya kiamat,  kerana salah satu tanda kiamat, apa bila ayat-ayat di dalam kalam Allah itu hilang.  angin sangkakala akan datang . Lantas saya terbangun, Subhannallah, msa tu saya takut sangat , takut menjadi sebahagian dari ahli-ahli yang akan melihat hari paling menakutkan, hari tanpa pertolongan sesiapa pun , hari kehancuran, dimana si ibu melupakan anaknya, kawan tidak mengendahkan saudaranya , hari yg mungkin kita x sempat mengucap syahadah, mengucap taubat. - (Demi Allah, ini lah mimpi yang saya alami...) . Agak lama saya termenung kat dinding ketika berbaring, apakah maksud Allah bagi saya mimpi ini? adakah kerana saya da lama tinggalkan al Quran? atau adakah Allah memberitahu saya,kiamat makin dekat.MasyaAllah, rupanya Allah msih sayang kan saya dengan menurunkan hikmah sebegini. saudara-saudara sekalian, pernahkah kalian bermimpi sedemikian? mimpi ni da lama saya simpan, takut nak bagi tau orang, nnt mengundang padah plak, kata orang, mimpi-mimpi berkaitan kiamat ni nak kena diam,simpan utk diri sndiri,takut nnt menimbulkan riak,tapi,  ( tlg btulkan kalau saya silap) , tp bagi saya, kalau x share,mcm pentingkan diri plak. lagipun,saya bukan lah dari kalangan orang yang alim dan warak, cuma mungkin dlm hati saya slalu bermonolog, will i be apart of hell? well, sapa x mau masuk syurga kan? cuma, dgn amalan kita skrg ni, cukup dan layakkah kita utk dpt pass masuk syurga? ( tepuk dada, tanya iman) . Sedang org yang berhempas pulas jaga solat, jaga amalan, jaga akhlak,jaga tatasusila, jga aqidah dan sedaya upaya nak dpt keredhaan Allah, barulah layak msuk syurga. kita ni? hurmmm... jauh beza wehh...(dalam hati rasa tringin nak jd sekuat mereka dalam melaksanakan perintah nya dengan baik..cemburu gak, Ya Allah, jauhkan aku dari hasad dengki yang jahat terhadap saudara2 islam ku, sebaliknya,berikanlah ku petunjuk untuk ku mnjadi muslim yang Engkau redhai, amin.)

 time saya tengah blogwalking, tjumpa satu tajuk "Bacalah Al Quran'' , bila nampak hadis2 sahih yang tertera kat situ , hati rasa berkobar2 nak buat, tapi.... msti ada ja alasan kan?termasuk la saya ( dah memang tahap jadual tight,psl kerja dan blajar part time stiap hari , tapi, apa kata kalau kita pasang niat nak baca kitab Allah tu smpi khatam? sekurang2 nya ada pahala niat kat situ kan?  sejuk hati tgk hadis2 dan sabda Rasul kita. berikut merupakan hadis2 tu. 

Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Bacalah Al Qur'an. Kerana ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (HR Muslim)

Allah berfirman: "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami". (Surah Asy Syuura ayat 52).

Allah berfirman: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal." (Surah Al Anfaal ayat 2)

Allah berfirman: "Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat". (Surah Al A'raaf ayat 204)

Tak rugi kalau kita baca sebahagian dari ayat-ayat al quran, surah-surah ikhlas pun boleh, kena kira juga setiap ayat yang kita baca tu, ( tu la kita x bole abaikan solat, kerana di dalam solat, ada ayat-ayat dari al-Quran.) tidakkah kamu rasa Allah S.W.T sayang kan kita? x ckup pahala solat, pahala membaca ayat al Quran pulak Dia beri. MasyaAllah. 

GC : segala yang saya tulis ni ,bukan lah niat utk membanggakan diri, anggaplah ini adalah sebahagian dari cebisan pengalaman dan diari  islam saya utk dikongsi bersama. yg buruk dtg dr kekhilafan saya, yang baik dtg Dari Allah S.W.T. Wassalam dan salam Ukhuwah.


No comments:

Post a Comment